Ciekawe i przydatne funkcje w systemie Omada
- Aktualności
- 279 wyświetlenia
Podczas korzystania z systemu Omada najczęściej ustawiamy podstawowe funkcje, które pozwalają nam cieszyć się z płynnej i bezpiecznej pracy sieci.
Jednak nie zawsze wiemy o jego nowych opcjach, a szkoda, bo dzięki nim możemy ulepszyć naszą sieć w niektórych aspektach.
W poniższym artykule przedstawiamy niektóre z tych funkcji, które przydadzą się w codziennej pracy i dokładnej analizie sieci.
Zachęcamy do korzystania z forum TP-Linka, które przeznaczone jest dla użytkowników Omady. Znajdziecie tam pomysły na to, jak wykorzystać nowe funkcje systemu, jak również przeczytać o poprawie lub modernizacji starszych opcji. Zmiany w funkcjach oprogramowania i aktualizacje są tam systematycznie aktualizowane.
Dodatkowo blog jest dużą bazą wiedzy, która pomoże nam odpowiedzieć na niektóre skomplikowane pytania, np:
Instalacja kontrolera Omada na różnych dystrybucjach Linuxa: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/579820
Sprawdzenie najnowszego softu i nowych funkcji w kontrolerze Omada: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/245226
Wyjaśnienie funkcji Fast Roaming: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/544652
I wiele innych ciekawych artykułów.
Jeśli spotkaliśmy się z problemem sprzętowym, warto założyć nowy wątek właśnie na tym blogu. Doświadczeni technicy z TP-Linka i osoby, które doświadczyły podobnego problemu, będą w stanie nam pomóc.

https://community.tp-link.com/en/business/
Często zapominamy albo nie mamy czasu, żeby zaktualizować oprogramowanie. Na pomoc przychodzi nam funkcja Upgrade Schedule, dzięki której możemy ustawić automatyczną aktualizację w wybranej przez nas dacie i godzinie. Możemy nawet wybrać aktualizacje cykliczne, które będą uaktualniać nasze oprogramowanie, gdy tylko pojawi się jego nowsza wersja. Pozwala to zachować najnowszą funkcjonalność i bezpieczeństwo urządzeń, nie martwiąc się o nieprzerwaną pracę w ważnych momentach.
Dobrą praktyką jest ustawienie stałych adresów IP dla urządzeń sieciowych, jednak może być to nieporęczne i czasochłonne w zależności od wielkości sieci. Dlatego podczas wybierania możliwości pobrania adresu IP przez DHCP warto zainteresować się funkcją Fallback IP Adress. Ta opcja pozwala nam wpisać w urządzeniu zapasowy adres IP, który zostanie użyty, kiedy serwer DHCP nie będzie dostępny. Jest to bardzo przydatne przy zmianach konfiguracji i gdy widzimy potencjalne problemy z serwerem DHCP
Jednak nie zawsze wiemy o jego nowych opcjach, a szkoda, bo dzięki nim możemy ulepszyć naszą sieć w niektórych aspektach.
W poniższym artykule przedstawiamy niektóre z tych funkcji, które przydadzą się w codziennej pracy i dokładnej analizie sieci.
1. TP-Link Forum - informacje na temat nowych wersji oprogramowania i nowych funkcji

Zachęcamy do korzystania z forum TP-Linka, które przeznaczone jest dla użytkowników Omady. Znajdziecie tam pomysły na to, jak wykorzystać nowe funkcje systemu, jak również przeczytać o poprawie lub modernizacji starszych opcji. Zmiany w funkcjach oprogramowania i aktualizacje są tam systematycznie aktualizowane.
Dodatkowo blog jest dużą bazą wiedzy, która pomoże nam odpowiedzieć na niektóre skomplikowane pytania, np:
Instalacja kontrolera Omada na różnych dystrybucjach Linuxa: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/579820
Sprawdzenie najnowszego softu i nowych funkcji w kontrolerze Omada: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/245226
Wyjaśnienie funkcji Fast Roaming: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/544652
I wiele innych ciekawych artykułów.
Jeśli spotkaliśmy się z problemem sprzętowym, warto założyć nowy wątek właśnie na tym blogu. Doświadczeni technicy z TP-Linka i osoby, które doświadczyły podobnego problemu, będą w stanie nam pomóc.

2. Zaplanowane aktualizacje urządzeń sieciowych - łatwiejsze i pewniejsze aktualizacje oprogramowania

Często zapominamy albo nie mamy czasu, żeby zaktualizować oprogramowanie. Na pomoc przychodzi nam funkcja Upgrade Schedule, dzięki której możemy ustawić automatyczną aktualizację w wybranej przez nas dacie i godzinie. Możemy nawet wybrać aktualizacje cykliczne, które będą uaktualniać nasze oprogramowanie, gdy tylko pojawi się jego nowsza wersja. Pozwala to zachować najnowszą funkcjonalność i bezpieczeństwo urządzeń, nie martwiąc się o nieprzerwaną pracę w ważnych momentach.
3. Fallback IP Adress - dodatkowy adres IP w razie awarii lub błędów

Dobrą praktyką jest ustawienie stałych adresów IP dla urządzeń sieciowych, jednak może być to nieporęczne i czasochłonne w zależności od wielkości sieci. Dlatego podczas wybierania możliwości pobrania adresu IP przez DHCP warto zainteresować się funkcją Fallback IP Adress. Ta opcja pozwala nam wpisać w urządzeniu zapasowy adres IP, który zostanie użyty, kiedy serwer DHCP nie będzie dostępny. Jest to bardzo przydatne przy zmianach konfiguracji i gdy widzimy potencjalne problemy z serwerem DHCP
4. Dashboard - czyli szybkie podejrzenie stanu naszych urządzeń

Stan urządzeń możemy sprawdzić w zakładce Devices – jest to najwygodniejszy sposób. Jednakże nie zawsze są tam dostępne wszystkie ciekawe informacje. W zakładce Dashboard możemy modyfikować widok całego ekranu i dodawać kolejne okna, które pomogą nam w łatwiejszym podglądzie statystyk. Musimy poświęcić trochę czasu, aby takie okienka z odpowiednimi widżetami powstały, jednak dzięki temu pod jednym kliknięciem możemy mieć przejrzystą listę funkcji i statystyk.
Jeśli jednak nie posiadamy czasu na modyfikację i wybory widżetów, wtedy zakładka Statistics jest ciekawą alternatywą. Znajdziemy w niej prosty podgląd osiągów i wszystkich urządzeń podłączonych do switcha.
Wartą zbadania jest też zakładka Report. Jeśli aktualizujemy Omadę w miarę często, ta zakładka będzie dla nas dostępna.

Znajdziemy w niej podsumowanie wszystkich dotychczasowych statystyk urządzeń sieciowych. Co wyróżnia ją od innych zakładek to możliwość wyeksportowania zawartości zakładki do PDF lub CSV.

5. Logi - jakie informacje są najważniejsze?

Logi w systemie Omada możemy bardzo dokładnie modyfikować, każda informacja jest przepisywana do poszczególnych kategorii: Alerts, Events, Notifications. W zależności od potrzeb, możemy ustawić powiadomienia na takie wydarzenie, które wcześniej było tylko informacją ogólną do sprawdzenia lub zapisania.

Jest dokładnie 98 wydarzeń, które potencjalnie można zmodyfikować i ustawić tak, aby system powiadomił nas o zaistniałej sytuacji. Przykładowo, połączenie z VPN ustawiamy tak, żeby dostać powiadomienie, wtedy kiedy ktoś połączy się z naszym VPN-em.

6. AI WLAN Optimalization - nowa funkcja, ciekawe zastosowanie

AI WLAN Optimalization to nowa funkcja dodana podczas ostatniej aktualizacji Omady. Pozwala ona na wykorzystanie sztucznej inteligencji do analizy scanów różnych parametrów, dzięki czemu możemy poprawić pracę WiFi.
Po przeprowadzonym skanowaniu funkcja ta ustawia odpowiednie parametry na EAP-ach, które polepszą pracę Wi-Fi pod względem prędkości i stabilności. Zawsze też możemy wrócić do poprzednich ustawień, które czasem mogą być lepsze niż te automatyczne.

Produkty powiązane
- Obecnie brak na stanie